Japan maakt als eerste land selectie voor Motocross of Nations 2026 bekend

Japan is het eerste land dat zijn team voor de Monster Energy FIM Motocross of Nations 2026 officieel heeft aangekondigd. De prestigieuze landenwedstrijd wordt van 2 tot en met 4 oktober verreden op het Circuit Raymond Demy in Ernée, Frankrijk.

De Japanse bond heeft gekozen voor een drietal bestaande uit Honda HRC-rijder Yuki Okura, Yamaha-coureur Kainosuke Oshiro en Kawasaki-rijder Haruki Yokoyama. Van dit trio is alleen de klassetoewijzing van Yokoyama al bekend. Hij zal voor Japan uitkomen in de MX2-klasse. Welke van Okura en Oshiro in de MXGP- en Open-klasse zullen rijden, wordt op een later moment bekendgemaakt.

Opvallend is de afwezigheid van Jo Shimoda. De Japanse superster en vaste frontman in het Amerikaanse kampioenschap zal dit jaar niet deelnemen aan de Motocross of Nations.

Voor Yuki Okura wordt het zijn vierde deelname aan de landenwedstrijd. De 27-jarige Honda-rijder hoopt zijn ervaring te gebruiken om Japan opnieuw naar een sterk resultaat te leiden. Vorig jaar zorgde het land tijdens de Motocross of Nations op Ironman voor een uitstekend optreden door zich rechtstreeks voor de A-finale te plaatsen en uiteindelijk net buiten de top tien te eindigen.

Historisch gezien behaalde Japan zijn beste resultaat in de Motocross of Nations in 2000 en 2003, toen het land als zesde eindigde. Voor de editie van 2026 heeft de Japanse bond als doel opnieuw rechtstreeks de finale te bereiken en zich in de top vijftien van het eindklassement te plaatsen.

Met de vroege bekendmaking van de selectie heeft Japan als eerste land zijn kaarten op tafel gelegd. De komende maanden zullen ook de andere landen hun teams presenteren voor de strijd om de prestigieuze Chamberlain Trophy in het Franse Ernée.